torsdag 17. desember 2015

Barndomsminner fra en svunnen tid...

Nå er det bare en uke igjen til julaften og i år også har førjulstiden bare rast avgårde!
Det har dessverre ikke blitt det helt store på bakefronten men satser på å bake kakemanner og farmors sirupssnipper i helga.
Sitter og blar i hennes gamle oppskriftsbok for å hente inspirasjon...
Noen av oppskriftene er så pent skrevet at jeg har rammet inn noen av de og hengt de opp på kjøkkenet som en liten hyllest til farmor som jobbet som kokk hele sitt liv.
Det var alltid noe nybakt hos henne og de herlige duftene møttes oss langt ute i veien og ønsket velkommen.
Både barn og dyr løp ned til henne titt og ofte for å se hva som stod på menyen i dag.
Noen av mine beste minner var å være med da hun skulle bake kransekake.
Da måtte vi skolde mandler og det endte alltid opp med at jeg knasket i meg de fleste så hun måtte alltid lage opp flere porsjoner for å faktisk ha nok mandler til en hel kake;)
Ellers var en søndagsmiddag en stor begivenhet med oppdekket spisebord i stua med stivet duk og det fineste servise.
Kanskje ikke hverdagskost for en 5 - åring i dag men det beste jeg visste var da hun laget lever i brunsaus med skikkelig kålstuing til og gode poteter!
Ønsker alle gode og fredelige juledager;)



Ingen kommentarer: