mandag 12. desember 2016

Gamle juletradisjoner og noen nye...

Gull "jule" speilet er hentet frem fra lageret.
Synes det er så fint å ha fremme på denne tiden av året når man brenner stearinlys.
Speilet var opprinnelig blåmalt, gammelt, slitt og tungt som fy men med gullmaling så kom det virkelig til sin rett.
Kommoden er et annet funn som egentlig skulle ende i søpla men jeg falt helt for den herlige grønnfargen og ikke minst patinaen så den måtte reddes.
Jeg slipte toppen, malte det hvitt inni og fikk laget til nye hylleplater og mamma sydde forheng til fronten.
Grønnfargen er inspirasjonen og opprinnelsen til den grønnfargen som jeg maler mye med.
Det lille grønne klaffebordet er i samme farge som kommoden, bare nymalt.
Julesokkene til meg og Katarina Othelie er hengt opp og røde sløyfer, puter og adventstaker gir hint om jul.
Juletreet er pyntet av meg og Katarina, en god miks av "ny" pynt laget av henne og farmors gamle julepynt.
Hjemmelagede papirengler som snart runder 100 år, samt gamle kuler, bjeller og i toppen av treet, en hvit due som min farmor alltid hadde på treet sitt.
Slike tradisjoner og minner som jeg er oppvokst med er godt å ta med seg videre og ikke minst fortelle Katarina Othelie om hvordan jeg og oldemoren hennes, Hildur Othelie pyntet juletreet sammen.






Gamle julekort anno 1910 & 1915...


Ingen kommentarer: